Park and Ride – Parkuj i Jedź

PARK AND RIDE (PARKUJ I JEDŹ) to system odciążający główne miasta aglomeracji od nadmiernego ruchu kołowego. Poprzez stworzenie dogodnych warunków połączeń komunikacji publicznej miast satelitów z głównym miastem aglomeracji oraz na stworzeniu wystarczającej ilości miejsc parkingowych w pobliżu dworców celem umożliwienia pozostawienia samochodu w mieście zamieszkania i kontynuowania dalszej podróży środkami komunikacji publicznej (kolej, metro, autobus).

1

2

3

4

Właśnie nasze miasto zaczyna wprowadzać ten system z wielką mocą. Ruszyła budowa parkingu wielopoziomowego oraz zmiana organizacji ruchu przy dworcu głównym PKP TYCHY. Inwestycja zaplanowana już kilka lat temu obecnie wchodzi w fazę realizacji. Ruszyły roboty ziemne na miejscu wyburzonych szkół ekonomicznych – pierwotnie siedziba MIASTO PROJEKTU TYCHY w początkowych latach budowy miasta.

Drugi taki obiekt zlokalizowany będzie w bezpośrednim otoczeniu pierwszej stacji TYCHY LODOWISKO. Obecnie teren ten jest już ogrodzony i trwają tam początkowe prace budowlane.

Pomysł godny pochwały tym bardziej że jeden z niewielu jeśli nawet nie jedyny w aglomeracji śląskiej. A przynajmniej ja podróżując po Śląsku nie natknąłem się na takie przykłady.

Idea proekologiczna-prozdrowotna-prospołeczna. Szacunek i uznanie.

Proekologiczna – wiele samochodów pozostaje na parkingu przy dworcu (stacji) co bezsprzecznie wpływa pozytywnie na środowisko.

Prozdrowotna – z dworca zazwyczaj dochodzimy do pracy na nogach (ewentualnie korzystamy z pomocy sportowych t.j. rower,rolki,hulajnoga) i ile by to nie było to zawsze chwilka ruchu zamiast przyjazdu gratem do pracy.

Prospołeczna – podczas takich krótkich podróży mam większą szansę na poznanie kogoś lub spotkanie osoby znajomej a to prowadzi zazwyczaj do rozmowy na tematy wszelakie.

Z innej beczki.                                                                                                                                  Jak już napomknąłem powstają obecnie już dwa parkingi poziomowe i logicznie myśląc należałoby się spodziewać zwiększenia ilości kursujących pociągów (szczególnie widząc obłożenie w pociągach przyjeżdżających z wnętrza Tychów w godzinach tzw. szczytu komunikacyjnego). Nic mylnego a i w zasadzie dziwnego.  Idea ideą i jaka by nie była dobra zazwyczaj znajdzie się ktoś lub coś (generalnie można powiedzieć twór komunikacyjny) kto da radę. Co okazało się po najnowszej aktualizacji rozkładu jazdy, że godziny 8-9 nie są szczytowe więc wystarczy jeden pociąg w kierunku Katowic. Nie muszę nikomu kto porusza się tą komunikacją wyjaśniać iż wystarczy: więcej śniegu; więcej deszczu lub inne nieprzewidziane wypadki losowe i pociąg nie jedzie… a następny za godzinę… jeśli zaczyna się pracę o 9.00 spóźnienie pewne.

Pozytywne Myślenie.                                                                                                                     Mimo wszystko liczę na zmianę rozkładu: rozmowa na szczeblu samorządowym Prezydent Miasta – Marszałek Województwa. Jeśli te rozmowy nie zakończą się pozytywnie to bądźmy dobrej myśli że za 3 miesiące osoba kompetentna (a raczej cały sztab takich osób) da radę ustalić rozkład tak aby w rzeczonej godzinie jechały przynajmniej 2 pociągi.

Miłego dnia.

R.B.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

%d blogerów lubi to: